KLAVERJASSEN - SPELREGELS & STRATEGIE

Het leuke aan klaverjassen is dat je het eigenlijk in teams speelt. De twee mensen die tegenover elkaar zitten, zijn een team. In principe wordt klaverjassen gespeeld met 4 personen, maar er zijn ook varianten met ietwat aangepaste regels waarbij het mogelijk is om het kaartspelletje te spelen met minder of meer personen. De naam klaverjassen stamt af van het oudhollandsche woord voor boer als hoogste troef, namelijk jas.

KLAVERJASSEN - SPELREGELS & STRATEGIE

SPELREGELS KLAVERJASSEN

Klaverjassen wordt gespeeld met piketkaarten, oftewel, de 7 en hoger, inclusief de Aas. Iedere speler ontvangt 8 kaarten. Één voor één delen wordt meestal niet gedaan: gebruikelijk is 3-2-3 of twee deelrondes van 4 kaarten. Tijdens het eerste spelletje is de troefkleur altijd klaveren, maar tijdens de volgende spelletjes wordt er een kaart omgedraaid van de niet-gebruikte kaarten (2 t/m 6) Deze kaart laat dan zien wat de troefkleur van dat rondje is.

De speler links van de deler is het eerst aan zet. Hij of zij moet namelijk zeggen of er wordt gespeeld of gepast. Wanneer diegene speelt, dan is de verwachting dat de speler en zijn teammaat meer dan de helft van het aantal punten in het spel kunnen behalen. Verwacht de speler dat dit niet het geval is, dan zal de speler passen. Wanneer elke speler past, dan wordt er verplicht gespeeld. Aan het begin van het spel moet worden bepaald of de speler dan de gedraaide troefkleur moet spelen, of dat deze zelf een troefkleur mag kiezen.

EEN SLAG

Klaverjassen wordt gespeeld in slagen. Wie de slag wint, mag de volgende slag uitkomen. Bij klaverjassen geldt dat men altijd kleur moet bekennen indien dit mogelijk is. Kan de speler geen kleur bekennen, dan moet deze troeven. Het troeven is onderhevig aan drie belangrijke regels.

  • Regel 1: Als er reeds troef is gespeeld, dan moet men overtroeven als dit mogelijk is. Dit  betekent dat de speler een hogere troefkaart moet opleggen dan reeds op tafel ligt.
  • Regel 2: Als je geen kleur kunt bekennen, dan moet je introeven of overtroeven.
  • Regel 3: Een derde optie is ondertroeven, maar dit is alleen mogelijk als de speler écht geen  énkele andere kaart meer in de hand heeft die gespeeld kan worden.

PUNTENAANTAL PER KAART

Elke kaart heeft een eigen puntenaantal, en dat is ook nog eens afhankelijk van het feit of het een troef kaart is of niet. We hanteren de volgende waardes:

Troefkaarten   Overige kleuren  
Boer 20 pnt Aas 11 pnt
Troef 9 14 pnt Tien 10 pnt
Aas 11 pnt Heer 4 pnt
Tien 10 pnt Vrouw 3 pnt
Heer 4 pnt Boer 2 pnt
Vrouw 3 pnt Negen + Acht + Zeven 0 pnt
Acht + zeven 0 pnt    

HET DOEL

Het spelende team dient meer dan de helft van het aantal punten bijelkaar te spelen. De tegenpartij zal dit natuurlijk proberen te voorkomen. Nadat de laatste slag gespeeld is, worden de punten van alle bijelkaar gespeelde kaarten per team opgeteld.

Alle blogcategorieën
Best bekeken